top of page

Kryzys to czas na działanie! Małe agencje marketingowe wprowadzają dywersyfikację oferty, aby zapewnić stabilne wpływy na przeczekanie kryzysu.


  • Rynek usług marketingowych jest kreowany przez potrzeby klienta i odpowiadające im działania dostawców. Popyt kreuje podaż. Jednak co zrobić, jeśli popyt spada niespodziewanie do zera? 

  • Właśnie ten czas recesji jest szansą dla klientów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, bo większość firm wstrzymała wszelkie działania marketingowe, więc łatwiej jest skutecznie przekazać komunikację, będąc jednym z nielicznych aktywnych podmiotów - mowi Kamila Król, General Manager w Agencja City.  

  • Tradycyjne gadżety z logo to skuteczne sprawdzone narzędzie komunikacji, realnie wpływające na wizerunek marki, ponieważ mogą być długoterminowym nośnikiem utrwalającym rozpoznawalność danej marki w świadomości partnera biznesowego - mówi Piotr Maciejewski, Marketing Manager w Cosmedica.



Potrzeby klientów zmieniały się do niedawna w bardzo szybkim tempie, a agencje musiały stale modyfikować swoje zasoby i kompetencje, aby dostarczyć kompleksowe rozwiązania szyte na miarę. Jednak w marcu okazało się, że klienci przestali mieć potrzeby. - Dlatego wracając do podstaw marketingu postanowiliśmy zacząć od budowania świadomości konieczności, czyli poinformowania naszych klientów czego być może potrzebują. Ponieważ wszystkie podmioty przyjęły pesymistyczne nastawienie do realizacji planów, a sytuację na rynku można określić jako powszechną depresję biznesową, postanowiliśmy odwrócić proces zamówień i samemu wyjść z inicjatywą do naszych klientów. Zaczęliśmy inicjować pomysły na kampanie i działania marketingowe, kierując się trendem haseł csr’owych takich jak „#zostańwdomu” i „jesteśmy w tym razem” - mówi Kamila Król, General Manager w Agencja City.   Jak podkreśla przedstawicielka Agencji, według nich to właśnie ten czas recesji jest szansą dla klientów na uzyskanie przewagi konkurencyjnej, bo większość firm wstrzymała wszelkie działania marketingowe, więc łatwiej jest skutecznie przekazać komunikację, będąc jednym z nielicznych aktywnych podmiotów. Więc w tym momencie wyróżnienie się na rynku jest znacznie prostsze niż jeszcze pół roku temu, kiedy komunikacja musiała przebić się przez stosy podobnych ofert. - Poszukując nowych zleceń postanowiliśmy przyjąć nowoczesny model działania i dostarczyć klientom gotowy produkt: kreatywne pomysły razem z rozwiązaniami na ich kompleksową realizację. Jako mała agencja mieliśmy możliwość wdrożenia natychmiastowej zmiany organizacyjnej. Korzystając z nadmiaru wolnego czasu rozejrzeliśmy się w poszukiwaniu nowych możliwości. Postanowiliśmy poszerzyć ofertę i dostosować się do zmiany poprzez dywersyfikację usług. Nawiązaliśmy współpracę z nowymi dostawcami gadżetów marketingowych i wykorzystując ich zasoby stworzyliśmy wizualizacje i oferty setów gadżetów, w oparciu o nasze pomysły. Dedykowane oferty przesłaliśmy do klientów. Większość z nich nie była zainteresowana. Jedną z niewielu firm aktywnie działających i kontynuujących rozpoczęte projekty pomimo aktualnej sytuacji jest sieć sprzedaży Cosmedica - dodaje Kamila Król. Firma Cosmedica, rozpoczynająca proces wdrażania usług dla swoich klientów drogeryjnych, była w trakcie organizacji akcji BTL w sklepach samoobsługowych w całej Polsce. Projekt polega na przeprowadzaniu testów dermatologicznych poprzez specjalistyczne badanie skóry twarzy urządzeniem Analizer Nati V3 bezpośrednio w punkcie sprzedaży. Akcja pod nazwą Cosmedica Dermo Expert realizowana będzie od końca czerwca we współpracy z producentami dermokosmetyków. - Zaproponowaliśmy wsparcie w zakresie wzmocnienia promocji akcji poprzez nawiązanie współpracy z lokalnymi ekspertami, czyli dermatologami i kosmetologami, którzy mogliby kierować swoje klientki na konsultację Dermo Expert w Cosmedica. Przedstawiciele regionalni odpowiedzialni za pozyskanie partnerów do akcji, potrzebowali narzędzi, które ułatwiłyby im nawiązanie relacji. Przygotowaliśmy dla Cosmedica zestawy gadżetów reklamowych z nazwą akcji i logo: „Wspólnie dbamy o zdrowie kobiet. Cosmedica Dermo Ekspert: bezpłatne badanie cery” - wyjaśnia Kamila Król.  - Projekt Dermo Expert jest dla nas niezwykle istotny, ponieważ jest to innowacyjne rozwiązanie w skali kraju. Wprowadzamy możliwość bezpłatnego badania skóry w punkcie sprzedaży, którego wyniki będą podstawą do odpowiedniej porady dermatologicznej i dobrania skutecznej terapii leczniczej. Projekt obejmuje szeroką kampanię informacyjną w mediach tradycyjnych i internetowych, w tym influencer marketing. Chętnie skorzystaliśmy również z propozycji przedstawionej przez agencję, czyli wsparcia kampanii poprzez pozyskanie lokalnych partnerów z bezpośredniego otoczenia punktu sprzedaży.  Tradycyjne gadżety z logo to skuteczne sprawdzone narzędzie komunikacji, realnie wpływające na wizerunek marki, ponieważ mogą być długoterminowym nośnikiem utrwalającym rozpoznawalność danej marki w świadomości partnera biznesowego. Niestety, aktualna sytuacja związana z pandemią uniemożliwiła nam w niektórych lokalizacjach bezpośrednie spotkania z potencjalnymi partnerami, jednak w takich wypadkach omawialiśmy zasady współpracy mailowo i telefonicznie, a upominki przesyłaliśmy pocztą. Znaczna większość lokalnych ekspertów zgodziła się na współpracę – mówi Piotr Maciejewski, Marketing Manager w Cosmedica. Agencja City to nieduża agencja full service, pomagającą klientom w rozwiązywaniu problemów. Oferuje kompleksowe rozwiązania, które mogą być skutecznie wdrożone przez jedną agencję.



W BGK powstanie specjalny Fundusz Dopłat do Oprocentowania. Do przedsiębiorców dotkniętych skutkami pandemii ma trafić w sumie 565 mln zł. Pieniądze z budżetu państwa spłacą część odsetek do kredytów zaciąganych przez firmy w bankach komercyjnych. Sejm właśnie zajął się projektem ustawy w tej sprawie.


Szczegóły rozwiązania:

  • O kredyt z dopłatą do oprocentowania będą mogli wnioskować wszyscy przedsiębiorcy, niezależnie od branży.

  • Wysokość wsparcia będzie zależała od wielkości firmy.

  • Fundusz dopłaci do oprocentowania kredytów obrotowych (czyli finansujących bieżącą działalność firmy) – zarówno nowych, jak i już zaciągniętych.

  • BGK pokryje część odsetek kredytu maksymalnie przez 12 miesięcy.

  • Wsparcie z Funduszu Dopłat do Oprocentowania dotyczy wyłącznie odsetek kredytu – nie może pomniejszać rat kapitałowych.


Dopłaty do oprocentowania to rozwiązanie wypracowane przez Bank Gospodarstwa Krajowego we współpracy z Ministerstwem Rozwoju. – Ochrona miejsc pracy i pomoc firmom w utrzymaniu płynności finansowej, to nasze główne cele w obecnej bezprecedensowej sytuacji, którą spowodowała pandemia koronawirusa. Ich osiągnięciu służą wszystkie instrumenty i rozwiązania przewidziane w kolejnych ustawach, które składają się na tarczę. Istotną rolę w systemie wsparcia odgrywa BGK. Przygotowana przez nas kolejna ustawa z pakietu tarczy antykryzysowej przewiduje utworzenie w BGK Funduszu Dopłat do Odsetek. Dzięki temu przedsiębiorcy dotknięci skutkami COVID-19 będą mogli zaciągnąć kredyt o obniżonym, dzięki dopłatom z budżetu państwa, oprocentowaniu. To odpowiedź na zwiększone obecnie zapotrzebowanie biznesu na kredyty obrotowe – mówi wicepremier Jadwiga Emilewicz.

Zgodnie z zapowiedziami rządu, do zarządzanego przez BGK funduszu w tym roku trafi 296 mln zł, a w przyszłym – ponad 271 mln zł z budżetu państwa. – Przewidujemy, że powinno to pozwolić na wygenerowania kredytów o wartości ok. 32 mld zł. Projekt ustawy zakłada, że przedsiębiorca ubiegający się o kredyt z dopłatą do oprocentowania będzie mógł równolegle zawnioskować o objęcie go gwarancją de minimis. Dla dużych firm będzie możliwość łączenia dopłat z gwarancją z Funduszu Gwarancji Płynnościowych. To ważne wsparcie, szczególnie dla firm, które z powodu przejściowych trudności finansowych bez zabezpieczenia ze strony BGK nie mogłyby ubiegać się o kredyt obrotowy – mówi Beata Daszyńska-Muzyczka, prezes Banku Gospodarstwa Krajowego.

Dopłaty do oprocentowania – na jakich warunkach?


  • Fundusz dopłaci do oprocentowania kredytów obrotowych (czyli finansujących bieżącą działalność firmy) – zarówno nowych, jak i już zaciągniętych

  • BGK pokryje część odsetek kredytu maksymalnie przez 12 miesięcy

  • Wsparcie z Funduszu Dopłat do Oprocentowania dotyczy wyłącznie odsetek kredytu – nie może pomniejszać rat kapitałowych


Dopłaty do oprocentowania to pomoc publiczna. Udzielając wsparcia, bank kredytujący weźmie pod uwagę kwotę dotychczasowej pomocy publicznej, z której skorzystał przedsiębiorca w związku z COVID-19. Jej suma, po wliczeniu wsparcia z rządowego Funduszu Dopłat do Oprocentowania, nie może przekroczyć limitu ustalonego przez Komisję Europejską. Dla większości firm jest to równowartość 800 tys. euro. Wyjątek stanowią przedsiębiorcy prowadzący działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych (limit to 100 tys. euro) i firmy działające w sektorze rybołówstwa i akwakultury (limit 120 tys. euro).

Rozwiązanie jest częścią tarczy antykryzysowej, przygotowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego.  




Właściciele mikro-, małych i średnich firm mogą się już ubiegać o unijną pożyczkę płynnościową w maksymalnej wysokości 15 mln zł. Pieniądze można przeznaczyć na uregulowanie bieżących potrzeb firm, zapłatę pensji pracowników czy należności u kontrahentów. 


  • Pożyczki są nieoprocentowane – przedsiębiorca będzie spłacał tylko raty kapitałowe. 

  • Wnioski można składać elektronicznie w instytucjach finansujących, współpracujących z BGK. 

  • To kolejne wzmocnienie tarczy antykryzysowej przygotowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego.


Właściciele mikro-, małych i średnich firm mogą się już ubiegać o unijną pożyczkę płynnościową w maksymalnej wysokości 15 mln zł. Pożyczki są nieoprocentowane – przedsiębiorca będzie spłacał tylko raty kapitałowe. Wnioski można składać elektronicznie w instytucjach finansujących, współpracujących z BGK. To kolejne wzmocnienie tarczy antykryzysowej przygotowanej przez rząd Mateusza Morawieckiego.

Finansowana z funduszy europejskich pożyczka płynnościowa jest kierowana do przedsiębiorców, którzy z powodu koronawirusa znaleźli się w trudnej sytuacji finansowej. Rozwiązanie wypracowało Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej wraz z Bankiem Gospodarstwa Krajowego. Źródłem finansowania jest program Inteligentny Rozwój (POIR).


 Pożyczki płynnościowe z POIR to element Funduszowego Pakietu Antywirusowego, który uzupełnia i wzmacnia rządowe działania w walce z pandemią i jej niepożądanym wpływem na gospodarkę. W puli mamy 400 mln zł, ale przy dużym zainteresowaniu, nie wykluczamy zwiększenia limitu. Pożyczki, udzielane na preferencyjnych warunkach, pozwolą przedsiębiorcom na pokrycie bieżących potrzeb finansowych czy ochronę miejsc pracy. Nie mają one charakteru branżowego, są skierowane do ogółu mikro, małych i średnich przedsiębiorstw zarejestrowanych w Polsce. Co więcej, będzie je można łączyć z innymi rozwiązaniami pomocowymi BGK i Polskiego Funduszu Rozwoju

mówi Małgorzata Jarosińska-Jedynak, minister funduszy i polityki regionalnej.

Jak mówi prezes BGK Beata Daszyńska-Muzyczka, pożyczka płynnościowa to kolejne ważne wsparcie dla firm z sektora MŚP. – Bank Gospodarstwa Krajowego od pierwszych dni kryzysu ściśle współpracuje z Ministerstwem Funduszy i Polityki Regionalnej, by jak najlepiej dostosować wsparcie unijne do obecnej sytuacji gospodarczej. W nadzwyczajnym trybie wprowadzaliśmy zmiany w dotychczasowych programach. Dziś dołączamy pożyczkę płynnościową z programu Inteligentny Rozwój, która jest już dostępna u instytucji finansujących, współpracujących z BGK. Zależało nam, by sposób składania wniosków uwzględniał obowiązujące ograniczenia – dlatego o pożyczkę można się ubiegać także przez internet.


Doraźna pomoc na korzystnych warunkach


Pożyczka płynnościowa z programu operacyjnego Inteligentny Rozwój jest połączona z dotacją, która pokrywa w całości koszty oprocentowania. W praktyce przedsiębiorca będzie spłacał tylko raty kapitałowe. Dotacja jest udzielana równolegle z podpisaniem umowy o pożyczkę – bez konieczności składania dodatkowych wniosków. Pieniądze można przeznaczyć na uregulowanie bieżących potrzeb firm, zapłatę pensji pracowników czy należności u kontrahentów.


Pozostałe korzyści:

· Półroczna karencja w spłacie – przedsiębiorca może zapłacić pierwszą ratę dopiero po pół roku od zaciągnięcia zobowiązania.

· Wakacje kredytowe – raz w roku przez dwa pierwsze lata spłaty pożyczki przedsiębiorca będzie mógł skorzystać z dwumiesięcznych wakacji kredytowych.

· Wysokość maksymalna pożyczki wynosi 15 mln zł i ustalana jest indywidualnie jako dwukrotność rocznego zestawienia płac za 2019 r. lub za ostatni rok, za który dostępne są dane (w przypadku firm działających krócej, pod uwagę brana jest prognozowana wysokość płac), albo 25 proc. wartości całkowitego obrotu w roku 2019. W uzasadnionych przypadkach wysokość pożyczki może zostać zwiększona do kwoty, która zapewni płynność finansową przedsiębiorcy na kolejne 18 miesięcy.

· Brak wymogu wkładu własnego

· Okres spłaty do 6 lat

Pieniądze z pożyczki mogą w całości sfinansować np. wynagrodzenia pracowników, raty leasingowe, opłaty za towar i paliwo. Przedsiębiorca może również pokryć zaległe zobowiązania wymagalne i nieopłacone na dzień 1 lutego 2020 r. Na wydatkowanie pożyczki i przedstawienie zestawienia poniesionych wydatków firma ma aż 6 miesięcy.


Jak ubiegać się o pożyczkę?


Wnioski o pożyczkę można składać przez internet na stronie instytucji finansującej lub poprzez punkty obsługi klienta. Procedury przyznawania pożyczek są wyjątkowo proste. Poza dokumentacją wymaganą przez instytucje finansujące (lista dostępna na ich stronach internetowych), przedsiębiorca we wniosku pożyczkowym powinien zawrzeć także plan, w którym przedstawi prognozę poprawy płynności finansowej firmy rozłożoną w czasie.  


Pożyczek w poszczególnych województwach udzielają instytucje finansujące:


· Polska Fundacja Przedsiębiorczości – w województwach: dolnośląskim, lubuskim, pomorskim, wielkopolskim i zachodniopomorskim;

· Krajowe Stowarzyszenie Wspierania Przedsiębiorczości – w województwach: łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, śląskim i świętokrzyskim;

· Lubelska Fundacja Rozwoju oraz Stowarzyszenie Centrum Rozwoju Ekonomicznego Pasłęka – w województwach: warmińsko-mazurskim, kujawsko-pomorskim, podlaskim, lubelskim i mazowieckim.

Informacje o kolejnych instytucjach udzielających pożyczek w poszczególnych regionach będą na bieżąco aktualizowane na stronie BGK. Pożyczki płynnościowe finansowane są ze środków europejskich z programu Inteligentny Rozwój.


Bank Gospodarstwa Krajowego to państwowy bank rozwoju – jedyna taka instytucja w Polsce. Bank aktywnie wspiera rozwój społeczno-gospodarczy kraju. Realizując strategiczne projekty rozwojowe, finansuje m.in. największe inwestycje infrastrukturalne, zwiększa dostęp Polaków do mieszkań oraz pobudza przedsiębiorczość polskich firm w kraju i za granicą. Jest inwestorem w funduszach, których aktywami zarządza Polski Fundusz Rozwoju. Pracownicy banku mają wysokie kompetencje w realizacji projektów służących rozwojowi kraju. Dbając o zrównoważony rozwój kraju, bank jest obecny w każdym regionie Polski. W 2018 r. rozpoczął ekspansję, otwierając przedstawicielstwa zagraniczne, które dziś działają już w Brukseli, Frankfurcie i Londynie. BGK ma unikalne doświadczenie w finansowaniu, inwestowaniu, udzielaniu poręczeń i gwarancji oraz dystrybucji funduszy unijnych. Odgrywa znaczącą rolę w realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, która jest kluczowym dokumentem w polityce gospodarczej Polski. Podstawą działalności BGK jest odpowiedzialny, etyczny i zrównoważony biznes, dlatego bank podejmuje szereg inicjatyw promujących przedsiębiorczość, innowacje, ekologię i uczciwe traktowanie pracowników, partnerów i klientów.

bottom of page